søndag 18. september 2011

Agilitystevne i Askim

Har kommet hjem fra en kald dag i Askim. Stevnet ble arrangert av Indre Østfold hundeklubb, og jeg må si at det var et veldig godt arrangert stevne på alle punkter. Utenom været, men det kan de nok ikke klandres for dessverre.

Taxi startet med hopp 1M, hvor han var helt i hundre og bare stakk av gårde til et heelt annet hinder før han senere tok turen ut av banen. Blir litt oppgitt når det altfor ofte skjer på stevner at han stikker sånn.. Han er så flink på trening, og jeg vet veldig godt at han kan hvis han vil, men det er uansett forferdelig kjedelig å stå opp tidlig en søndag og  være ute hele dagen i regnvær og vind, bare for at han skal finne ut at hvis han stikker ut av banen finner han en hund å hilse på. Noen ganger klarer jeg å få han tilbake, andre ganger er han helt umulig å få kontakt med når han først har startet å tulle. Vi må jo bare trene, trene, trene. Det er tydelig at på store stevner er det bare for mange inntrykk og gode lukter til at han alltid klarer å konsentrere seg, til tross for at jeg prøver så godt jeg kan å trene kontakt før start. Jeg vet innerst inne at det vil bli bedre med trening, tålmodighet og ikke minst når han blir eldre, men akkurat nå håper jeg å få en liiten opptur snart på stevnefronten, for å få motivasjonen litt opp. Kjente selv idag at jeg ikke var helt i slaget heller, og jeg forventet nesten at han skulle stikke ut av banen før han faktisk gjorde det.

Film:

Så var det Luna sin tur til å hoppe litt i klasse hopp 2S. Hun stikker ihvertfall ikke ut av banen :-) Luna var flink hun, fikk en vegring på slalåmen, rev et par hinder og løp under et hinder. Også fikk hun 15 sekunder tidsfeil. Totalt en 11. plass. Hun er jo ni og et halvt år, så hun klarer ikke å løpe like fort som før. Jeg synes også hinderne er noe høye for henne når de er 60/65cm høye. Skulle igrunn ønske at klasse stor hadde hinderhøyde fra 45cm-55cm istedetfor fra 55cm-65cm. Hadde vært kjipt om Taxi var en cm høyere enn han er, og skulle måttet hoppe på 65. Menmen, sånn er det.

Film:


Etter dette var det tid for at Taxi skulle få prøve seg igjen, nå i Agility 1M. Desverre kræsjet det med briefing på stor og liten/mellom bane, slik at jeg måtte prioritere hvilken jeg skulle briefe. Valgte å briefe Taxi sin bane rett og slett fordi han løper ganske mye raskere enn Luna, så det er lettere å gå med Luna litt på sparket.

Taxi var ikke like umulig på dette løpet, men han tullet på starten, og løp forbi alt av felthindere med nesa i bakken, så vi disket tidlig. Men jeg var litt glad for at han hvertfall ikke stakk ut av banen, samt at slutten var bra :)

Ny plan: På neste svevne skal jeg, i tillegg til å trene kontakt og øvelser, prøve å leke med draleke før start. Hovedproblemet er starten vår. Hvis Taxi bare ikke stikker ut av banen, går han stort sett bra når vi er kommet litt igang :) Og før den tid, skal jeg være enda flinkere til å trene kontakt, både utenfor og innenfor agilitybanen, og med og uten godbiter.

Film:

Til slutt gikk Luna agility. Jeg hadde ikke fått briefet banen, men jeg startet nesten sist så fikk se endel ekvipasjer gå den før det var min tur. Hun var så flink så, men rev endel. Jeg tror hoppene var 60cm. Desverre disket hun mot slutten hvor hun var litt tidlig ute med å løpe på stigen.


Hadde egentlig meldt på begge to i åpen hopp, men da det var mange timer til det skulle starte, og jeg var så kald på hendene at fingrene ikke fungerte, dro vi heller hjem.

Det var også freestylestevne i Askim idag, så da ble jeg litt inspirert til å lære Taxi å rygge mellom bena. På filmen prøver vi for første gang, men han tok poenget ganske fort, så etterhvert tror jeg øvelsen blir bra :)

Film:

Det var alt for idag! :)

2 kommentarer:

  1. Ah, kjipt når det ikke går som man egentlig ønsker. Men man blir i hvert fall bedre rusta til neste gang om det skulle gjenta seg:) Skal kan også plutselig miste helt interessen når vi trener. Umulig å få kontakt...

    Syns uansett dere er kjempe flinke, og Taxi er virkelig LYNrask! Utrolig mye fart i han der...! Og Luna er jo bare superduper flink tross alderen sin! Skulle ikke trodd at hun var så gammel som hun var altså:) Sprek dame!

    Gøy å se på den triksevideoen til slutt. Kooikerhundene våre tar ting raskt altså! Skal ikke mange repetisjoner til før de har forstått hva som skal gjøres:)

    Når skal dere på neste AG-stevne?:)

    Marie og Xantos

    SvarSlett
  2. Syns dere uansett resultat er kjempetøffe!
    Og den "nye planen" syns jeg hørtes velig smart ut, viktig at kontakten er på plass når man går inn i ringen. Er ikke alltid like lett når man er unghund og mye som skjer, men kommer til å bli kjempebra etterhvert, det er jeg sikker på :)
    Også flinke Luna da, herlig :)

    SvarSlett