fredag 14. oktober 2011

Dyrlegebesøk - igjen

Begge hundene har vært med meg på jobb på dyreklinikken igjen. Luna hadde jeg satt av tid til fordi hun har fått noen kuler jeg trengte å sjekke opp, samt at øynene virket irriterte. Taxi tok jeg med fordi han har blitt litt dårlig i magen sin og kastet opp inatt.

Tre av kulene var fettkuler, noe jeg egentlig regnet med. Men den ene sitter inn mot ribbena rett bak skulderen og kan bli et problem hvis den vokser. Den siste var faktisk en bitteliten jursvulst, på størrelse med en halv ert. Den skal selvfølgelig opereres bort om en liten stund, og da tar vi mest sannsynlig fettkulen som sitter inn mot ribbena samtidig. Heldigvis starter som oftest jursvulster hos hund som godarta, og blir etterhvert ondarta når de når en viss størrelse. Denne er så bitteliten foreløbig, at det ikke er noe skummelt enda. Det blir rart å være med å operere sin egen hund, selv om jeg er godt vant med operasjoner på andre sine hunder.

Hva som har forårsaket at øynene renner er vanskelig å si, men hun er hoven i blinkhinnene sine. Så det blir en runde med øyedråper på henne også.

Luna har også mest sannsynlig cyster på eggstokkene, uten at det er noe farlig. Men det fører til at kroppen hennes produserer litt ekstra østrogen, som igjen fører til at hun har store jurkjertler og at hun er hoven bak, selv om hun er midt mellom to løpetider.

Taxi har fått magemedisin og diettfòr, og virker egentlig bra i magen igjen allerede.

OBS: Husk refleks i høstmørket! :-)
Bildet er fra ifjor vinter

2 kommentarer:

  1. Uff, så mye rart det var med Luna nå da. Godt det ikke var noen "slemme" kuler hun hadde da :-)
    God bedring til de begge to :)

    SvarSlett
  2. Ja, det dukker dessverre opp litt småting med alderen, men heldigvis er Luna utrolig sprek og ung til sinns :-) Litt kuler må man bare regne med at vil dukke opp i årene fremover.

    Taxi og Luna sier takk (eller egentlig "voff") :-)

    SvarSlett