mandag 14. november 2011

Et innlegg om noe annet enn hund

Tenkte jeg skulle lufte litt frustrasjon her, om noe som ikke handler om hverken Taxi eller Luna eller andre hunderealterte ting, men om kollektivtrafikk og idioter.

Dagen startet med at vekkeklokka ringte. Jeg var overbevist om at det var søndag og at den bare ringte fordi jeg hadde glemt å skru den av, før jeg sekunder etter innså at det var mandag og at jeg faktisk skulle stå opp og dra på jobb.

Etter en dag på jobb med litt overtid, tusler jeg ned til t-banestasjonen på Østhorn hvor t-banen kommer i rute som den skal. Plutselig stopper den på blindern, som da tydeligvis var siste stopp (jeg skulle til Helsfyr) hvor det kommer melding over høytaleren at t-banen ikke går strekningen Blindern-Majorstua. Litt irritert går jeg ut av banen. Det er ikke akkurat sjelden at jeg opplever signalfeil på linjene og annet tull, noe som raskt skaper totalkaos i rushtiden.

Spør den ansatte i "ruter" som står på stasjonen hvordan jeg skal komme meg videre, som forteller at det bare er å gå på andre siden og ta banen til byen derifra. En rute som først bruker 20 minutter til byen, for så å skulle måtte bytte t-bane og deretter ta buss. Jeg spør om det ikke er satt opp en buss for bane, men den dekket ikke den gjeldene holdeplassen. Uaktelt tenker jeg, og bestemmer meg for å finne en drosje for å sende regning til ruter i henhold til reisegarantien.

Men mens jeg tusler rundt på Blindern, hvor jeg ikke er spesielt godt kjent, i iskaldt vær og tett tåke, finner jeg ikke en eneste ledig drosje, og havner etter en god stund på Fagerborg. Mens jeg venter på lyskrysset der, kommer det en dust av en kar løpende mot meg og hopper på meg og tar et tak mens han roper at han skal ha et skyss. Jeg blir ekstremt sint og dytter han bort, før han løper videre. Idiot. Det er i utgangspunktet ikke spesielt kult å gå rundt i byen alene når det er mørkt, spesielt ikke etter alle hendelsene som har vært i byen nylig.

Tusler ned til Majorstua og finner en t-bane som ser ut til å gå i orden. Men etter to stasjoner er det stopp, på grunn av en ulykke på Tøyen (noen stasjoner senere).

Går av t-banen og finner meg en drosje, hvor det viser seg at drosjesjåføren hverken kan veien eller er spesielt hyggelig.

Hjemme venter heldigvis en glad kooikergutt og middag.

En vakker dag skal jeg bo på landet med egen bil...

3 kommentarer:

  1. Oi, for et styr : o I slike dager er det godt man har noen viftende haler å komme hjem til iallefall:)

    SvarSlett
  2. Hehe ja :-) Kollektivtrafikk er flott når det fungerer, men absolutt ikke så flott når det ikke gjør det.

    SvarSlett
  3. Kom til Kongsberg! Her er det verken T-bane eller spesielt mange voldtekter;) Ivertfall ikke av overfallstypen... Det er nesten ikke bussruter heller, og dermed MÅ man gå eller ta bil:) Perfekt for folk med kollektivstress:)

    Hilsen Marianne

    SvarSlett